Recenzia filmu Powell a Pressburger

V kresle rozprávača výrečného dokumentu Davida Hintona o filmárskej dvojici Michael Powell to je Emeric Pressburger, Martin Scorsese je najväčším fanúšikom. Svoju filmovú posadnutosť sleduje až po prvé zhliadnutie tour de force britského dua v roku 1948, Červené topánky, prevedie nás tuctom svojich funkcií a niektorými Powellovými sólovými snahami, spája kľúčové sekvencie s nezabudnuteľnými scénami v jeho vlastnej tvorbe. Ale okrem jasného vysvetlenia imaginatívnej a technickej sily filmov, Vyrobené v Anglicku je tiež dôkazom vedenia a priateľstva; Scorsese mal blízko k Powellovi, ktorý zomrel v roku 1990, počas posledného desaťročia a pol života britského režiséra, a Powell sa v roku 1984 oženil so Scorseseho dlhoročnou redaktorkou Thelmou Schoonmakerovou.

Dokument prebúdza túžbu vidieť filmy, či už po prvý alebo po niekoľkýkrát (mnohé sú dostupné na The Criterion Channel). Hinton začína príbeh niekoľkými krátkymi, prenikavými prvkami zo Scorseseho ranej biografie: detskou astmou, ktorá ho držala mimo ihriska a viedla ho k tomu, aby sledoval príliš veľa filmov v televízii, najmä v tom formatívnom skúšobnom kameni pre Newyorčanov v určitom veku. , Film za milión dolárovkde si mohol vychutnať opakované zhliadnutia Powellových raných snáh ako napr Zlodej z Bagdadu. Fascinovali ho filmy The Archers, ako Powell a Pressburger nazvali svoju produkčnú spoločnosť. Scorsese spomína, že keď bol nádejným filmárom, nezvyčajná spoločná zásluha pre The Archers – „napísal, produkoval a režíroval“ – bol očarujúcou záhadou.

Vyrobené v Anglicku: filmy Powella a Pressburgera

Konečný výsledok

Výrečné a dynamické.

Miestne: Berlínsky filmový festival (Berlinale špeciál)
Rozprávkar: Martin Scorsese
riaditeľ: David Hinton

2 hodiny a 13 minút

Pomocou priamej chronológie a nenápadných, ale dynamických prestrihov a rozdelených obrazoviek Hinton využíva klipy, fotografie, natáčanie a domáce filmy spolu so Scorseseho all-in-one rozhovorom na preskúmanie filmového partnerstva. Pressburger maďarského pôvodu, ktorý utiekol pred nacistami v Berlíne a stretol sa s Powellom na konferencii o histórii filmu v Londýne, zapôsobil na Brita tým, ako „prevrátil históriu na hlavu,“ spomína Powell. Puto bolo okamžité a silné a v úryvkoch z rozhovorov na konci života je ich vzájomná náklonnosť taká evidentná ako ich inteligencia a hravý humor.

Pressburger v rámci ich spolupráce pripravil scenáre, spoločne napísali dialógy a produkovali a Powell režíroval. Výsledkom bola séria mimoriadne vplyvných filmov zo 40. a začiatku 50. rokov 20. storočia, filmy s odvážnou citlivosťou a emocionálnym jadrom, ktoré zapôsobili na Scorseseho a jeho súčasníkov v Novom Hollywoode, medzi nimi aj Coppolu a De Palmu. Scorsese chváli schopnosť Powella a Pressburgera experimentovať v rámci systému a vysvetľuje ako Červené topánky„použitie choreografie a pohľadu prvej osoby informovalo o kľúčových sekvenciách v Rozzúrený býk a ako je jej zloduch, posadnutý obchodník Lermontov, prepojený s antihrdinom Travisom Bicklom v r. Taxikár.

Ale aj keď funkcie ako z roku 1947 Čierny narcis a nasledujúci rok Červené topánky („najlepší podvratný komerčný film“, podľa Scorseseho) sú dobre známe svojou intenzitou skleníka a objatím rafinovanosti, je Scorseseho hlboko pociťovaný komentár k niektorým z menej slávnych titulov – Život a smrť plukovníka Blimpa, Canterburský príbeh, Malá zadná miestnosť – ktoré sú pôsobivejšie.

Powell a Pressburger, podobne ako väčšina filmárov 40. rokov, stáli proti propagandistickej mašinérii druhej svetovej vojny. Winston Churchill nemal rád satiru Plukovník vzducholode, ale nič nezmenili, aby ho potešili. Keď filmová divízia britského ministerstva informácií požiadala partnerov, aby nakrútili film na pomoc anglo-americkým vzťahom, vytvorili protivojnovú romantickú fantáziu Otázka života a smrti, asi nie je to, čo mali byrokrati na mysli. In 49. paralelajasne a naliehavo rozlišujú medzi nacistami a Nemcami – druh nuansy, ktorú by sme ešte mohli zniesť, aby sme si ju pripomenuli.

V ére tvrdého povojnového noiru sa vzpierali trendu zamerať sa na myšlienku obnovy. Ale ako Vyrobené v Amerike argumentuje presvedčivo, na tomto druhu optimizmu nie je nič Pollyannaish a psychológia môže byť prinajmenšom taká problematická a zložitá ako niečo otvorene temnejšie. Jeho film z roku 1949 Malá zadná miestnosť je intímny a temný, keďže jeho vojnou unavený hrdina hľadá znovuzrodenie. (Niekedy nazývané menej evokujúce Hodina slávyČiernobiely film obsahuje prekvapivý pohľad, ktorý nie je vyňatý z dokumentu, na test fiktívnych zbraní vykonaný medzi kameňmi Stonehenge.)

Napriek priateľstvu s Powellom Scorsese nezjemňuje vlastnosti, ktoré dvojici filmárov v posledných rokoch partnerstva nefungovali – „zmätený“, „konvenčný“, „neinšpirovaný“ sú niektoré zo záverov, z ktorých vyvodzuje. Ale podporuje Powellovo odvážne sólové úsilie z roku 1960 Pohľad na Toma, príbeh sériového vraha a film, ktorý, hovorí Scorsese, ukazuje, „ako blízko môže kinematografia prísť k šialenstvu“. Napriek jeho priaznivému posudku sa Hinton zabáva hádzaním riadkov na obrazovku na základe zdesených reakcií kritikov.

Scorsese si tiež všíma intenzívny smútok, ktorý preniká Pohľad na Toma. Emócia prechádza celou láskou filmu Vyrobené v Anglicku. Scorseseho osobné spojenie s Powellom začalo, keď ho vyhľadal v Británii a zistil, že žije v temnote a čelí ťažkým časom. Pri spomienke na Powellovu zmienku o ich prvom stretnutí v jeho autobiografii Scorseseho hlas trochu zhrubne. Americký autor je stále na vrchole svojich síl, no vo veku 81 rokov sa nevyhnutne pozerá späť aj dopredu. Prostredníctvom ostrej a hlboko precítenej šošovky je Hintonov film oslavou oddanosti umeniu a tvorivých väzieb, ktoré poháňajú iskru.